Skip to main content
News

Safe Cycling: – Lager sikkerhetsutstyr til sykkelritt

By 22 February 2023No Comments

Safe Cycling: – Lager sikkerhetsutstyr til sykkelritt

Bedriften Safe Cycling har fått godt utbytte av å være en del av Drammen Works.

I 2016 skulle Markus Lærum bare ta seg et friår fra videregående. Da startet han firmaet Safe Cycling, som endte opp med å bli et levebrød for gründeren.

– Det begynte med at jeg så på Tour de France på TV, og la merke til at det ikke sto noe skilt eller annen advarsel om en rundkjøring de var på vei til. Da ga ideen til firmaet plutselig seg selv. Det skal nevnes at jeg også er veldig interessert i sykling, så det var naturlig å sjekke hvilke løsninger som fantes og jobbe med ideer rundt dette temaet, sier Markus.

Ett friår ble til flere etter hvert som firmaet vokste, og siden har det ikke blitt noe mer skolegang. Safe Cycling begynner for alvor å slå seg opp som en viktig aktør i sykkelverden.

Foto: Markus Lærum, Safety sign

Store kunder

Per januar 2023 har han omtrent 25-30 kunder, og mange av disse er arrangører for flere sykkelritt i løpet av et år. Tour de France og Giro d´Italia er blant rittene der man kan se Safe Cycling sitt safety sign langs veien.

– Safety sign er det første produktet jeg begynte å selge. Arctic Race var det første rittet som ville teste dette skiltet, og jeg husker veldig godt at det var en god følelse å selge seg inn der. Samtidig lærte jeg veldig mye, for det kostet mye å produsere skiltene. Jeg skulle også kjøre bil oppover, noe som også ble veldig dyrt. Så jeg jobbet hele sommeren for å få råd til å reise oppover med en bil som var helt fullstappet av skilt, forteller Markus.

Nå har han fått en belgisk medeier og har selv også flyttet til Belgia. Akkurat det lå egentlig i planene for lenge siden, ettersom man her kommer nærmere «der det skjer» når det kommer til sykkelritt. Korona gjorde derimot at planene måtte skyves på.

– Vi skulle egentlig ha et skikkelig satsningsår i 2020, men ettersom korona kom så føler jeg egentlig at jeg starter opp skikkelig nå i år. I fjor stakk også krigen i Ukraina litt kjepper i hjulene for transporten av skiltene til Norge, så det har vært veldig dyrt og tatt mye tid. Men nå er det fullt fokus på alt som skal skje fremover, og vi holder også hele tiden på med produktutvikling, sier han.

Han merker godt at det er enklere å få innpass for å pitche ideer hos de store aktørene når de først har valgt å kjøpe det ene produktet hans tidligere.

Foto: Markus Lærum

Savnet gründermiljø i Drammen

På sensommeren i fjor valgte han å bli medlem i Drammen Works.

– Jeg har alltid hatt veldig lyst til å være en del av et gründermiljø der man sitter sammen med flere som har samme tankegang. Det er noe jeg har savnet i Drammen tidligere, sier Markus.

Han synes medlemskapet har hatt en god effekt for Safe Cycling, og han nevner blant annet gode og relevante arrangementer og daglig leder Adnan Afzal sin raske repons med å sette han i kontakt med de rette personene om det var noe han trengte bistand med. For eksempel hjelp til å få på plass en type kontrakt han hadde behov for til kundene sine.

Med over 200 reisedøgn i året på grunn av jobben, har han derimot ikke fått sittet i Drammen Works sine lokaler så ofte som han kanskje skulle ønske. Når han har vært hjemme, har han prøvd å komme seg dit 1-3 ganger per uke.

– Det å komme til et miljø og en arbeidsplass har hjulpet mye på produktiviteten. Jeg synes Drammen Works er et fantastisk initiativ og vil spesielt trekke frem Adnan og hans evne til å ta vare på medlemmene. Det er veldig fint at det er krefter som jobber spesielt for gründere i Drammen, sier Markus.

– Hva er ambisjonene til Safe Cycling de neste fem årene?

– Safety signs har alltid vært grunnpilaren for det sterke økosystemet vi ønsker å bygge. Et behov om sikkerhet har aldri vært større i sykkelsporten enn det er i dag. De neste fem årene håper vi å komme med flere produkter på markedet som skal være med på å øke sikkerheten, også på andre arenaer. Flere produkter er allerede i produksjon og forhåpentligvis blir de snart blitt tatt i bruk, sier han.

Foto: Markus Lærum

Motta nyhetsbrev

    Våre partnere